Minkälainen on hyvä bipodi

Started by keitsu, May 10, 2005, 18:43

Previous topic - Next topic

keitsu

Morjens,

Ajattelin hankkia bipodin, kun tuo hiekkasäkkien raahailu alkaa kyllästyttää ja toiseksi se olisi hyvä tuki tuolla metilläkin. Ongelmaksi tulee taas, että minkälaisen laittaisin.

Yhtenä vaihtoehtona on ollut SAK product:n bipodi. http://www.ouluntyostokeskus.com/ampumatuet.htm">http://www.ouluntyostokeskus.com/ampumatuet.htm

Kävin sitä käpistelemässäkin ja tuote vaikutti ainakin minun mielestä ihan toimivalta. Heräsi vain muutama kysymys.

Tarviiko bipodin antaa aseen perääntyä taaksepäin rekyylin voimasta? Ja vaikuttaako se tarkkuuteen jos perääntyy tai ei. Tietenkin tähdätessä jalkojen pitäisi olla mahdollisimman jämäkät, mutta tuon rekyylin käyttäytyminen askarruttaa.

Ainakin tämä SAK:n bipodi on kiinteä, joten joko jalat liikkuvat alustaa vasten, jalka joustaa jostakin tms.. Tuli vain mieleen että pitäiskö kehitellä työstökeskuksen poikien kanssa tuohon jonkinlainen jousitettu systeemi joka ei rasittais kiinnityksiä niin paljon ja ase pääsis rekyylin voimasta pakenemaan suoraan taaksepäin. Ainakin sentin tai pari.

Lisäksi, kestääkö tuollainen jäykkä rakenne normaali metsästyskiväärin hihnalenkin kiinnikkeessä? Onko kokemuksia?

Parhaimmasta päästähän kiinnitykseen olis UIT kisko, mutta en ajatellut ainakaan tuohon originaali tukkiin sitä laittaa. Ehkäpä tuohon ikuisuusprojektiin, jos saan sen joskus valmiiksi.  :roll:

Onko muita varteenotettavia bipodimalleja?

Kiitokset etukäteen!

JpL

Mulla on toi SAK:n bibodi ja se toimii täydellisesti. Ei sen peräytyä tarvitse. Varmana kestää. Mulla kivääri painaa 8 kiloa, ja bibodin istukka on samalla kiinni hihnassa. Osta pois vain.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

Itselläni on myös ollut kyseinen työstökeskuksen bipodi jo puolitoista vuotta eikä ole ollut valittamista. Ainoa kehityksen kohde, joka bipodissa on tullut eteen on jalkojen kääntösektorin lukitus jalkojen ollessa "kuljetusasennossa", eli..

Jalkojen ollessa yläasennossa (eteen tai taaksepäin) pääsee bipodi liikkumaan ikävästi sivuttaisasennossa. Tähän olisi työstökeskuksella hyvä suunnitella seuraavaan malliin jonkinasteinen lukitus siihen, että jalkojen kääntösektori avautuu vasta kun jalat laskee alas.

Mitä mieltä muut tällaisesta ideasta?

keitsu

Moro aksu ja muut,

Tuo oli hyvä pointti. Tarkemmin ajateltuna, jalat voi tosiaan ja vaikkapa naarmuttaa tukkia tai tarttua helpommin risuihin ym jos ovat kääntyneet sivulle päin. Pitää ottaa puheeksi työstökeskuksella, kunhan siellä käväsen, josko voisivat jonkinlaisen prototyypin tekasta  :)

JpL

Joo, voisihan tuon siihen parantaa. itselläni tosin ei bibodin jalat kolise mihinkään, mutta silti olisi siistimpää...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Mulla ei ole kokemusta tuosta työstökeskuksen bipodista, mutta muutamasta muusta.

Ensimmäinen bipodini oli (ja on edelleen) Versapodi. Sen saa sekä QD lenkkiin kiinni sekä UIT railiin. Tämä patentti oli kuunni 308Win kiväärissä sekä 9,3x62 kiväärissä.

- Toimivuus ok. Kääntyy sivuttain ja pystysuunnassa, jalkojen lukitus ok ja korkeus matalassa mallissa riittää vielä lintukiväärin vaatimille koroille. Puhtaaseen ratakäyttöön ja omaan ergonomiaani se on kuitenkin mielestäni liian korkea, sekä lukitusten puute vaivasti.

Siispä seuraava hankinta oli Harrisin BR SL bipodi. Tämä on sitten lähes täydellinen sekä maastoon että ennen kaikkea makuulta radalle. Ainoa miinus on jalkojen lukitus, jota on hieman hankala käyttää mielestäni (portaaton malli), mutta senkin oppii säätämään yhdellä kädellä makuuasennosta. Harris antaa erinomaisen vakauden aseen etupäälle verrattuna Versapodiin tai TRGn bipodiin ei kelluvan rakenteensa ansiosta.

Sako TRG:n jalka on ehkä paras tactical jalka jonka tiedän. Sen kelluva rakenne mahdollistaa aseen tuennan leveältä, mutta silti matalalta. Huonoa on se, että se vaatii oman murikkansa tukkiin jotta sen saa kiinni. Sepät tekevät niitäkin.

summa summarum:

- Mielestäni bipodin ei tarvitse joustaa taaksepäin rekyylistä. Tosin Harrisin jalat taittuvat tarvittaessa eteen päin

- Versapodillakin osuu mainiosti kilometriin ja latvalintuun, vaikka sen etutuentatuntuma on vähän hutera

MSA
[url=https]

john

Työstökeskuksen jaloissa se kääntövara on  +/- 10 astetta.

Kääntövara on maastossa erittäin hyvä asia, mutta sen verran mitä itse olen aseen kanssa "ryynännyt", niin jalkojen ollessa yläasennossa heiluminen/kolina ovat se ainoa negatiivinen puoli niissä. En tiedä miten tämä on toteutettu muissa bipodeissa, mutta tämän asian olen huomannut näistä jaloista.

HJu

Mielestäni TRG-22/42:n uusi bipodi on loistava mutta se on sairaan kallis ja vaatii oman kiinnityspisteensä. Lisäksi noissa on ollut yksillövikoja ja takuu on 12kk osotohetkestä. Toisaalta jalassa ei ole mitään sellaista hajoavaa jota ei hitsaamalla tai juottamalla voisi korjata.

Versa-Pod menettelee normaalipainoisen ja -rekyylisen aseen alla ollen kyllä vähän iso ja korkea. Saman mallin orginaali Parker-Hale on erittäin jämpti, painava ja kestävä malli. Valitettavasti P-H on konkurssissa. Accuracy International teki P-H versiota mutta sitten AI meni konkkaan. En suosittele kenenkään valmistavan P-H jalkaa koska konkurssi lienee tosiasia sen jälkeen :-) Leikki leikkinä, P-H on todella hyvä mutta kallis, jopa kalliimpi kuin TRG:n jalka.

Harris on hempulin näköinen mutta todella hyvä. Outersin Made-In-China halpiskopiot ovat myös hyviä. Tai ainakin oma kappale ei häpeä Harrisille laadussa. Osat kierteistä ei kyllä ole yhteensopivia joten kaikki osat eivät ole vaihtokelpoisia. Outerseissa on parempi/isompi jalan kiristysruuvi (se millä jalka tiukataan aseeseen kiinni).

TA-käyttöön mielestäni paras Harris myös maastoon (jossa jalat uppoaa turpeeseen viimeistään toisella laukauksella) on SLM 9-13 Pod-Lockilla.

Eli kyseessä on BR-mallista seuraavaksi korkeampi (9-13 tuumaa) malli kallistuksella (S) ja jaloilla joiden lukitus perustuu ParkerHale/VersaPod/TRG-tyyppiseen uritettuun jalkaosaan (LM) jossa on koloja. Pod-Lockilla voi kiristää ja löysätä makuuasennossa kallistuksensäätöä. Osa on after-market kamaa eikä sitä saa Harrisilta suoraan. Siitä on eBayssä myös halpiskopioita jotka tunnistaa siitä että kiristyksensäätövipu katkeaa helposti kiristettäessä.

Harrisia en kyllä suosittele +6 kiloisiin kovarekyylisiin aseisiin. Normaalin TRG-22:n tai Tikka Tacticalin alla se on ihan jees.
Terveisin,

HJu

tverho

Mainostetaanpa tutun käsityötaitoja, eli hyvälaatuisia made in Finland Pod-Lockeja saattaa saada Turun seudulta, kts. esim. http://www.toiminta-ampujat.net/phpBB/viewtopic.php?t=153">http://www.toiminta-ampujat.net/phpBB/v ... .php?t=153">http://www.toiminta-ampujat.net/phpBB/viewtopic.php?t=153

t  tommi

PL

Yksi hyvän etutuen ominaisuus on se että ase pysyy pystyssä eikä ole vaaraa aseen kaatumisesta kyljelleen (jolloin esim. 3000€ tähtäin rikkoutuu).

TAK-85 toimii varoittavana esimerkkinä tällaisesta kiikusta.

Itselleni tulee kaksi haarukkaa mieleen joilla kaatumisia ei esiinny: TRG-42:n jalka ja Harris bipodin karvalakkimalli jossa ei sivukallistus ominaisuutta löydy.  Muista jaloista ei ole omakohtaisia kokemuksia.

MJ

Moi,

olen samaa mieltä kuin HJu, MSa ja PL.

Harrisit ovat kestäviä, kevyitä ja toimivia. Itsellä on tuo PL:n mainitsema Harrisin karvalakkimalli ja se on kestänyt vuodesta toiseen ilman mitään ongelmia.

TRG-42:n jalka on myös erittäin hyvä, mutta kallis. Samoin TRG-42:n jalka hajoaa käytännössä noin 2-3 vuoden käytön jälkeen, jolloin sitä joutuu hitsailemaan ja korjaamaan, kuten HJu jo mainitsi.

Lahti-Saloranta pikakiväärin jalat lienevät kestävimmät, niitä tosin joutuu muokkaamaan aseeseen sopivaksi.

Parker-Halet ovat hyvät, kestävät ja painavat, mutta kuten HJu jo sanoi, firma on konkurssissa, joten eipä niitä saane enää mistään, ellei uudelleen perustettu AI ala niitä taas tekemään.

Carpe Diem,

MJ

Swagger

Kestääkö piekkariin hankkimani halpa Caldwellin bipodi 308 win. rekyyliä? Se on piekkarikäyttöön yllättävän hyvä etutuki, mutta mietin vaan että mahtaako mennä tuhannen päreiksi isomman kiväärin alla...

Maahinen

Quote from: "Swagger"Kestääkö piekkariin hankkimani halpa Caldwellin bipodi 308 win. rekyyliä? Se on piekkarikäyttöön yllättävän hyvä etutuki, mutta mietin vaan että mahtaako mennä tuhannen päreiksi isomman kiväärin alla...

Itsellä oli Caldwell 300WM: alla muutaman sata laukausta ja kesti, mutta oli radalla turhan korkea. Ja onhan se vähän vempula. Hankin matalamman (6-9") Rocky Mountain bipodin (Harrisin kopio) joka on tukevampi.

IOR

Tietääkö kukaan mistä saa ns."roikottavia" jalkoja? Sellaisia missä ase roikkuu jaloissa eikä ole jalkojen päällä.

Valmistaako mikään firma näitä vai pitääkö itse väkertää.

mielellään suomalaisia firmoja,itse en ainakaan löydä mistään.

APo

itsellä on caldwell ja hyvin kestänyt ja pelannut. eikä ole sen takia kasatkaan huonontuneet :D  Trg bipodi olis kova sana mutta hinta vähän kakistelee.