10g Scenarin kiertopoikkeama

Aloittaja PL, huhtikuu 06, 2009, 09:09

« edellinen - seuraava »

PL

Onko kellään ammuttua dataa .30 kaliiperin 10g Scenarin kiertopoikkemasta ?

Reunaehdot:

-Rihlannousu 10"

-V3=860m/s

Muukin kiertopoikkeamadata kelpaa vaikka 12" nousulla varustetusta piipusta ammuttuna...

mika

oma empiirinen kokemus on jotta 11,75" nousulla ja 870 lähdöillä KP 700m on jotain 0,1-0,2 mrad. Todettu viimeksi viime lauantaina.
CHAIRBORNE - USB Troop

msk

Mua kiinnostaisi tietää 10-10,85 scenarin ja lock basen poikkeamat trg22:lle. Muu ballistiikka onkin jo aikas hyvin tiedossa, kiitos siitä mikalle, mutta kiertopoikkeamat täytyis nyt selvittää. Menee kenttäkokeiluksi, mutta jos jollakulla olisi lähettää pre-dataa niin olisin kiitollinen ja oluet velkaa.
Member of DTA SRS alliance

pyrjovuo

Mulla 11" nousu, 800m/s lähtö, 10g scenar, KP 700m n.0,28mrad (Keskiarvo eräässä kokeilussa), ase kohdistettu 300m:iin.

Luulen että nukut yösi paremmin kun menet ja kokeilet
Белая смерть

Pyyttoni

KIEROpoikkeamasta selviää helpoiten sillä kun 100 m kohdistuksen jälken napsauttaa yhden napsun vasempaan ja lukitsee sivutornin nollakohdan siihen.

PL

Lainaus käyttäjältä: pyrjovuoMulla 11" nousu, 800m/s lähtö, 10g scenar, KP 700m n.0,28mrad (Keskiarvo eräässä kokeilussa), ase kohdistettu 300m:iin.

Luulen että nukut yösi paremmin kun menet ja kokeilet

No kun se kokeilu ei onnistu kuin täysin tyynellä kelillä ja arvaa onko tyyntä JOS pääsee ampumaan piitkälle. :D

PL

Lainaus käyttäjältä: PyyttoniKIEROpoikkeamasta selviää helpoiten sillä kun 100 m kohdistuksen jälken napsauttaa yhden napsun vasempaan ja lukitsee sivutornin nollakohdan siihen.

No ei se nyt ihan noin mene...

pyrjovuo

Joo tiedän sun ongelman. Itse hain pitkään niitä tuloksia. tais mennä 2v sopivan tilaisuuden lötymiseen. Pääsiäisenä onnisti mökillä. Olin ed päivänä vienyt maalit järven jäälle 150m, 200m, 300m 500m ja 600m etäisyyksiin. Jokaisessa oli myös tuulimerkki. Eli talun vieressä villalankaa roikkumassa. Ei löytynyt tuuletonta tilannetta millään. Paitsi seur aamuna aikaisin, jäällä ei 06-08 ollut tuulesta tietoakaan. Eli pääsin kohdistamaan 300m:iin. Kun oli kasa keskellä, ammuin muille tauluille, ja mittasin kasojen paikat, lopuksi vielä tarkistus laukakukset 300m jotta tiedän aseen olevan edelleen kohdallaan. Näin sain oman lataukseni lentoradan suht tarkkaan. Nyt kohdistettuani aseen 300m, voin talukon avulla (Liimattu aseen tukkiin) ampua muihinkin etäisyyksiin aika tarkkaan. Heh, siis jos ei pahemmin ole puuskatuulta.

ko taulukossa on sarakkeet: Ampumaetäisyys, Koro mm:ssä ja mrad:eissa (Siis ase kohdistettu 300m, eli jos ritikon keskikohdalla tähtää niin paljo menee yli tai ali). Kaikkiin etäisyyksiin yhden naksun aiheuttama osuman siirros mm:einä,  Kiertopoikkeama kaikissa etäisyyksissä mrad:eina, luodin nopeus eri matkoilla ja tuulen (4m/s) aih siirtymä mrad:eina.

Kauan siihen meni mutta onnistupas.

Meillä on mökin lähellä myös pitkä (700m) suora suo tie, jolla ei tuule juuri koskaan, sitä käytän kesällä. Tie on pistotie joka päättyy keskelle suota, eli ei liikennettä.
Белая смерть

PL

Kiitos, oli hyvä tietää myös testiolosuhteet :clap:

Ilmoitit kiertopoikkeaman keskiarvon, entäs etäisyyden funktiona ?

pyrjovuo

Siis tuo oli kiertopoikkeama 700m matkalla.

Tuossa alla Kiertopoikkeamat millimetreinä eri etäisyyksillä kun ase on kohdistettu 300m,  siksi sen kohdalla on kiertopoikkeaman aih siirtymä 0mm

Omien kokeilujen perusteella sain BC:ksi 10g scenarille 0,432 vaikka LAPUA muuta ilmoittaakin.

Laitappas meiliä p@slovo.fi niin laitan paluupostissa sen EXCELin jossa nuo on kaikki

KP   etäisyys

mm

-4    50m

-7

-8   150m

-8

-5

0    300m

8

19

34

53

78

108

145

189

243

307    800m
Белая смерть

MSa

Viimeaikaiset keskustelut maailmalla ballistiikkamiesten kanssa ovat antaneet aihetta epäillä omaa näkemystä kiertopoikkeamista. Tähän saakka olen arvioinut kiertopoikkeaman vakio * lentoaika^2 kaavalla. Tämä on tuottanut ilmeisesti jonkin verran liian suuria arvoja, ainakin verrattuna doppler-mittaustuloksiin... Mene ja tiedä.

Toinen merkittävä asia mikä vaikuttaa koeammunnojen ja iskemien perusteella tehtyihin havaintoihin kiertopoikkeamasta on kiikarin pystysuoruus suhteessa aseeseen. Täsmällisemmin vielä kiikarin sisäisen mekaniikan säätöakselin pystysuoruus piippureiän päällä. Tuonne olen kirjoitellut pienen näkemyksen / vertailuja eri asennustavoista sekä muodostuvien virheiden vaikutuksesta sivupoikkeamaan.

Esimerkiksi lähes olematon 1 asteen asennusvirhe .338LM:llä vaikuttaa jo 13cm 1000m päässä. Jos kiertopoikkeama on luokkaa 0.4mrad tuolla etäisyydellä on tuo kallistusvirhe 30% epävarmuuden heti mittaustuloksiin.

http://www.finnaccuracy.com/kiikarin%20asentaminen%20pystysuoraan.html">Näkemyksiä kiikarin asentamisesta pystysuoraan by MSa

Artikkelissa mainittu vaivalloinen koeammunta pystysuoraan tauluun lienee ainoa mahdollinen tapa päästä lähes täydelliseen  pystysuoraan asennukseen.
[url=https]

pyrjovuo

Mulla Kiikarin pohjassa on keskellä tuo tasainen kohta. Sain kiikarin suoraan laittamalla renkaat hiukan löysään, jotta juuri ja juuri sai pyöritettyä kiikaria. Sitten laadukkaan työntömitan varren laitoin aseen päällä olevan kiskon uran ja kiikarin pohjan väliin. Se on leveämpi kuin tuo kiikarin ja kiskon väli. Käänsin sen niin että yläreuna ja alareuna ovat pintoja vasten, ja varmistin ettei valoa pääse raoista. Sitten varovasti ruuvir momenttiin. lopuksi tarkistin ettei valoa edelleenkäänsieltä väleistä pääse.

Tää nyt tais olla ed. kirjoittajan mukaan "Hifistely alkaa". :)

Hyvä konsti oli.
Белая смерть

PL

Lainaus käyttäjältä: MSaViimeaikaiset keskustelut maailmalla ballistiikkamiesten kanssa ovat antaneet aihetta epäillä omaa näkemystä kiertopoikkeamista. Tähän saakka olen arvioinut kiertopoikkeaman vakio * lentoaika^2 kaavalla. Tämä on tuottanut ilmeisesti jonkin verran liian suuria arvoja, ainakin verrattuna doppler-mittaustuloksiin... Mene ja tiedä.

Toinen merkittävä asia mikä vaikuttaa koeammunnojen ja iskemien perusteella tehtyihin havaintoihin kiertopoikkeamasta on kiikarin pystysuoruus suhteessa aseeseen. Täsmällisemmin vielä kiikarin sisäisen mekaniikan säätöakselin pystysuoruus piippureiän päällä. Tuonne olen kirjoitellut pienen näkemyksen / vertailuja eri asennustavoista sekä muodostuvien virheiden vaikutuksesta sivupoikkeamaan.

Esimerkiksi lähes olematon 1 asteen asennusvirhe .338LM:llä vaikuttaa jo 13cm 1000m päässä. Jos kiertopoikkeama on luokkaa 0.4mrad tuolla etäisyydellä on tuo kallistusvirhe 30% epävarmuuden heti mittaustuloksiin.

http://www.finnaccuracy.com/kiikarin%20asentaminen%20pystysuoraan.html">Näkemyksiä kiikarin asentamisesta pystysuoraan by MSa

Artikkelissa mainittu vaivalloinen koeammunta pystysuoraan tauluun lienee ainoa mahdollinen tapa päästä lähes täydelliseen  pystysuoraan asennukseen.

Ilmeisesti tämä kiertopoikkema myös tykkimiesten juttuja joten en ihan heti niele tuota kiikarin kallistusteoriaa vaikka totta on että kallistamalla saakin suurempia poikkeamia aikaan.? :think:

pyrjovuo

No kyllä sen kiikarin olisi parempi olla aivan suorassa, kuin vinossa. Eliminoituu sen aiheuttama siirtymä, ja voidaan keskittyä jäljellä oleviin tekijöihin paremmin. Ja näkyy sitä enmmän, mitä kauemmas ammutaan, varsinkin tykistöä koskettava asia.
Белая смерть

Pyyttoni

Jaaha tulipa kirjoitettua potaskaa aiemmin, oikea kohdistuksessa tehtävä "käytännön miehen" korjaus kiertopoikkeamalle .308 normi lähdöillä ja normi rihlannousulla olisi ehkä lähellä 1 MOA eikä 1 napsu. Olen vaan ihan näppituntumalta tehnyt silleen että jos ase on jäänyt satasen kohdistuksessa vähän vasemmalle, olen antanut sen olla :? Tieteellinen tarkkuus ei tässä kiinnosta, on meinaan varmaan aika monimutkainen juttu laskea tarkkaan.

Viimeksi pari tuntia sitten olin ampumassa tuolla peräpellolla 850 metriin peltiin ja mittailin uudenkarhealla Kestrelillä tuulen pitkin matkaa, tasaseen 2 m/s oikealta.  Tein QT:lla lasketun taulukon mukaisen korjauksen 4 moa , pari ekaa meni ohi. Laitoin 3 moa ja pelti alkoi kilistä. Samaa vikaa on ollut aiemminkin , osumat vähän "liikaa" oikealla , tuulen arviointia olen pitänyt syynä. Syy olikin ilmeisesti kiertopoikkeamassa. Saattaa olla enemmänkin tuota heittoa. Odotellaan sitä tyyntä keliä.  Ja pidetään ristikot suorassa kun ammutaan.