458 win mag piipun pituus?

Started by TJR, January 25, 2022, 16:06

Previous topic - Next topic

TJR

458 win mag piipun pituus? Nousu on 1:16 ja luoteja 300-500gr välillä tarkoitus ampua. Mikä on järkevä minimi pituus tällaiselle?

HJu

Käsittääkseni eniten rajoittaa se lataatko itse, millaisia tehoja haluat ja haittaa iso suuliekki vai ei.

24" piipusta saa Norsutehot ulos. 18" piipusta ei norsutehoja kunnolla saa mutta hirvitehot löytynee vielä helposti. Itse en varmaan alle 20" piippua ihan suupamaus/suuliekkisyistä laittaisi.

Tuo 16" rihlannousu kuulosti erikoiselta, Käsittääkseni. 458 Win Magin vakionousu on 14". En kyllä tiedä onko mitään väliä kun ei tuossa kaliperissa mitään VLD-luoteja kuitenkaan ammuta.
Terveisin,

HJu

RJH

Minulla on 458 wm:ssa 20" piippu ja tarkoitus on pätkäistä tuota 2 tai 3" lyhyemmäksi jotta on näppärämpi risukoissa haukulle mentäessä kun on vaimennin paikallaan. Tehoa tynkäpiipustakin saa varmasti tarpeeksi kaikelle Suomessa vastaan tallustavalle, mukaan lukien ruokolahden leijona.

Viime syksynä mittailin pikaisesti nopeuksia kaverin mittarilla, lataukset oli taulukkojen sisällä joskin lähempänä yläpäätä, kaikki lataukset vv N130
Hornady 350 rn, 4,7g, V0 750
Remington 405 gr sp, 4,5 g V0 695
Swift A-frame 400 gr, 4,5 g V0 700
Hornady 500 gr rn,  4,0 g, V0 600

Missään latauksessa ei ollut pienintäkään painemerkkiä joten noista voin tarvittaessa kiristelläkin, toki nuo raskaammat ovat kevyellä aseella jo ihan tömäköitä ammuttavia. Nyt kun sain ostettua oman mittarin niin pitää ensi kesänä ampua kyytejä laajemmalla luotivalikoimalla ja latausikkunalka.

Luoteihin kannattaa kiinnittää huomiota. 45-70 tarkoitettuilla heikkorakenteisilla luodeilla ei kannata elävää ampua, ainakaan syötävää. Toisaalta taas suurin osa 500 gr luodeista on tarkoitettu norsujen, sarvikuonojen js muiden afrikan paksunahkojen pyyntiin jossa tarvitaan läpäisyä. Nämä luodit menee kotoisesta riistasta (lähes) aukeamattona läpi.

Suuliekkiä enkä muutakaan ketunhäntää en mielestäni ole nähnyt muuta kuin silloin kun ammuin aseen mukana tulleita 12 g hupipaukkuja jotka edellinen omistaja oli ladannut N110 2,6 g. Pitää muistaa että tässä kaliiperissa käytetään nopeita ruuteja  ja reikä on iso, normaalilatauksissa taitaa ruuti olla palanut loppuun jo ensimmäisen 20 cm matkalla. Samasta syystä vinmakki on aika armollinen piipun lyhennyksella ja vauhdin tippuminen on "puolta pienempi" verrattuna pikkuserkkuihin 338wm tai 300wm. 458 on myös siitä kiva että pärjää yhdellä ruutitonkalla eli kaikki järkevät luodit (350-500gr) voidaan ladata N130.

Panokset kun maksaa kympin luokkaa kpl niin tässä kaliiperissa on itselataaminen melkein pakko jos meinaa vähänkään harjoitella tai vaihtoehtoisesti pitää olla pinkka kunnossa😁

Normaali nousu on tosiaan 14" ja 16" kuulostaa vähän oudolta mutta kai sellaisiakin on.

jthyttin

Tee lista mitä haluat saada aseella aikaan, kohderiista ja etäisyys. Sitten valitse luoti/luodit, käytä ballistiikkalaskuria vaikka Vihtavuoren taulukkoarvoilla ja katso toteutuuko luotivalmistajan(/internetin) ilmoittama osumanopeus haluttuun matkaan (ml. lähihollit). Tarvittaessa vaihda joko vaatimuksia tai luotia...

Laskuharjoituksissa voi ilmetä että piipunpituutta ei parane lyhentää ollenkaan perinteisistä lukemista. Jos taulukkominimeillä nopeudet toteutuu haluttuun matkaan voi ruveta arpomaan lisää dataa reilumpaan lyhentämiseen.

458:ssa käy ruutitila pieneksi varsinkin pitkillä luodeilla. Luodeilla on myös huonohko ballistinen kerroin. Esim. mainittu 400gr / 700m/s on semmoinen max. 100-120m hirvipatruuna (käyttäen 1900fps / 580m/s nopeusrajaa, otettu Woodleighn luodista koska heidän datansa on ollut aika hyvää; jollain muulla valmistajalla luoti voi aueta aika heikosti miniminopeudella). Nopeutta ja lentorataa toki riittää 150m saakka mutta etäisyydenarvioinnin virheelle on jätettävä hiukan sijaa.

TJR

Kiitos hyvistä ja asiantuntevista vastauksista. Lataan patruunat itse. Piippu aihio on kulkeutunut minulle Mäkisen varastoista ja Erkki on luottanut Woodleigh luoteihin. Tämä on 500gr luotia varten ajateltu juuri 1:16 nousulla. Mietin sen käyttöä 300-400gr luotien osalta ml. umpikuparit. Eli onko piipun pituudella miten paljon vaikutusta luodin vakautumiseen tässä tapauksessa, jos vertaa 1:14 nousuun?
Saako pidemmällä piipulla mitään hyötyä vakautumiseen? No joka tapauksessa tästä piippu tulee ja hirvijahti on se missä tätä tulen käyttämään. Pituus varmaan se 20" teidän kokemusten perusteella se kuulostaa hyvältä.

HJu

Jos luodin vakautuminen on "siinä rajoilla" niin vakautta voidaan hieman parantaa nostamalla lähtönopeutta. Lähtönopeus taas paranee piipunpituutta lisäämällä.

En laskenut mitään uutta mutta jos tarkoitus  on pitäytyä hirvilaillisssa latauksissaa niin eiköhän 20" piippu ja 16" nousu ole ihan jees.
Terveisin,

HJu

veeteetee

Lauantain ratoksi pyörittelin QL:ia (ilman minkäänlaista kiinnekohtaa mitattuihin arvoihin) ja tappilataus N135:ä 350 gr Swift A-Framen takana antoi seuraavat veikkaukset nopeudeksi:
794 m/s @ 24"
768 m/s @ 20"
733 m/s @ 16"
Mitään jumalansanaahan tuo ei ole, mutta antaa suuntaviivoja siitä, mitä rautasahan jäljiltä on odotettavissa.

Ja ei, en ala perinteistä QL-kiistelyä ;)

TJR

Kiitos edelleen, täältä saa aina asiallisia vastauksia.

RJH

En usko että 16" nousulla saa vakautumisongelmia millään piipunmitalla, puhumattakaan hirvilaillisuuden suhteen jos ei nyt ihan patruunapesän takaa pätkäise. Ongelmia tulee korkeintaan paikallisen vallesmallin kanssa jos katkaisee piipun laittoman lyhyeksi. Vakautumisen suhteen on hyvä tiedostaa että 45-70 tyypillinen nousu on 20" ja ampuvat ongelmitta 400 gr luoteja ja jotkut yli 500 gr murkuloita ilman ongelmia. Kyydit 45-70 jää paljon pienemmäksi vs tynkäpiippuinen 458 wm

Omasta mielestäni 458 piipun voi kotimaan pyyntiin katkaista itselleen sopivan mittaiseksi, valitsee vain käyttötarkoitukseen sopivat luodit ja lataukset. Jos hirvenpyynti on tälle kaliiperille tyypillistä koirapyyntiä ja AMET max kymmeniä metrejä niiin omasta mielestäni n. 400 gr luodit sopivat tähän. Itse olen käyttänyt 400 gr A-framea ja 360 Rhinon solid shankia. Molemmat ladattu n. 700 m/s lähtöihin ja AMET vaihdellut 15-80 m. Molemmilla ovat hirvet kipanneet eivätkä ole kauas menneet. Toki kokemuksia ei ole vasta kun viime syksyltä 5 hirven osalta mutta kerrytetään lisää ensi syksyllä...

Peltopyyntiin löytyy varmasti parempiakin kaliipereita mutta jos 458 käyttää, niin luodiksi kannattaa tällöin valita 300-350 gr luoteja ja/tai helpommin aukeavia 45-70 luoteja. 458 saa 300 gr luodille lähdöt jo aika helposti kasilla alkavaksi joten lentorata ei paljoa poikkea esim. 308 hirviluodeista ja taitaa jo pärjätä 9.3 luodeille.

Myös omassa asessani on Mäkisen piippu, voi olla kyllä 16" nousulla. Yritin joskus tätä mitatakin mutten saanut järkevää ja toistettavaa tulosta. Jos sinulla on piippu vielä kalvamatta niin kannattaa ehkä tsekata freeboren pituus siten että tylpimmät luodit jää irti rihloista kun ne ovat ladattu makasiinin maksimittaan -> saa tarvittaessa täydet tehot myös raskaammille kuulille. Huomasin tuossa vastikään että lakipykälät piipun pituuden suhteen muuttuneet sitten viime näkemän ja minua alkoi polttelemaan oman piipun pätkäisy 40 cm mittaan niin jäisi vielä varaa lyhentää jos kierteiden teko ei onnistu tai kierteet/piipun suu vaurioituu myöhemmässä käytössä....

Mielestäni kaliiperi on yllättävän monipuolinen, vaatii toki hieman perehtymistä. Iltalukemiseksi kannattaa ottaa ao., tietoa luodeista, piipun pituuksista ja ties vaikka mistä
https://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/16031298/28

Myös mettälle netistä löytyy hyvä ketju hirvilatauksistajos sinne on tunnukset
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=10958&highlight=458+hirvilatauksista

veeteetee

Keveiden lyijysydämisten .45-70 luotien käyttäminen .458:n tappilatauksessa voi johtaa karuun jälkeen riistassa :o

RJH

Quote from: veeteetee on February 02, 2022, 15:36
Keveiden lyijysydämisten .45-70 luotien käyttäminen .458:n tappilatauksessa voi johtaa karuun jälkeen riistassa :o

No ihan varmasti, ei epäilystäkään ;D 

Kuten aiemmin kirjoitinkin että jos haluaa ampua hirviä kauas esim. peltokytiksellä niin noita voi jo harkita. Jos AMET onkin vaikka 150 tai 200 m niin nopeus ei ole enää valtava ja luoti pysynee ehjänä. Eihän se mitenkään pakollista ole sillä kaatuu se hirvi jäykemmilla/avautumattomilla luodeilla hitaammllakin nopeuksilla, onhan se reikä kuitenkin samaa luokkaa mitä 6,5 avautunut luoti tekee :)  Todennäköisesti vain ainakin keuhko-osumasta menee vähän kauemmas kun 458 hidastunut luoti ei tee enää hydroshokkia

veeteetee

Minulla oli joskus Brno ZKK-602 kaliiperissa .460 Wby Mag ja Hornady 300 gr JHP @ 900+ m/s antoi ihan uuden dimension ilmaisulle varmint-luoti ;D

RJH

Quote from: veeteetee on February 02, 2022, 17:09
Minulla oli joskus Brno ZKK-602 kaliiperissa .460 Wby Mag ja Hornady 300 gr JHP @ 900+ m/s antoi ihan uuden dimension ilmaisulle varmint-luoti ;D

No on varmasti varmint luoti, indeed   :D

Tarvittaessahan löytyy myös keveitä 458 kyytejä kestäviä hirviluoteja.... Heti tulee mieleen rhinon solid shank 320 ja 360 gr ja 360 gr penetrator, hornadyn 350 gr, barnesin tsx 350 gr ja tästä taitaa löytyä myös 300 gr. Näillä saa kyytejä ja ampumaetäisyyttä kyllä kasvatettua mutta minusta menetetään sitä etua mitä itse olen hakenut eli verilihan välttämistä koirapyynnissä.