6.5 CREEDMOOR

Aloittaja FINZKI, kesäkuu 28, 2016, 10:40

« edellinen - seuraava »

Long Range

Tuossa muuten piipun pituuden vaikutus lähtönopeuteen 6.5 Creedmoorella.Kaiffari uusinut testin 2019.Aiempi vuodelta 2016.

www.rifleshooter.com/2019/03/6-5-creedmoor-effects-of-barrel-length-on-velocity-2019/

www.rifleshooter.com/2016/02/6-5-creedmoor-effect-of-barrel-length-on-velocity-cutting-up-a-creedmoor/

Pieni mielenkiintoinen yksityiskohta on tuo,että pidempi laakeripintaisella Sierrä 142 gr luodilla Vo PIENENI kun piipun pituus oli PIDEMPI kuin 24".

Sitä on kysytty ja ei testaajakaan tuohon uskalla patentti vastausta antaa.Piekkarilla tietty tuttua,että pidempi piippu antaa SELKEÄSTI hitaampia Vo nopeuksia. Esim 400 mm vs 660 mm.

What do you think of the velocity decrease observed for the 142 SMK in barrel lengths greater than 24″?

I think this part of the data raises more questions than it answers.  I would like to see this experiment repeated with a premium barrel and larger sample size.  I've conducted this experiment with a 223 Remington, 243 Winchester, 308 Winchester, 7mm Remington Magnum, 300 Winchester Magnum and 7.62x39mm Russian.  Only with the 7.62x39mm Russian, which has a much smaller case capacity, did I notice a decrease in velocity at the longer barrel lengths.  The decrease may be related to the barrel length, however, it may also be related to the fact the barrel was new and may have needed more fouling prior to the test.  The 142 SMK has a much longer bearing surface than the 120 A-MAX, which may help explain why this was observed in the 142 SMK but not the 120 A-MAX.

Ei pitäisi sotkea vahattua lyijyluotia vaippa luotiin,mutta molemmissa ruuti palaa luodin takana ja yhtäläisyyksiäkin on.

Aikoinaan innostuin kaikenmoisia luotivahoja "keittelemään" piekkarin luodeille ja ihmettelemään niillä syntyviä V3 eroja.Tuo piippukitkan (paineen) vaikutus savuttoman ruudin palamiselle luodin takana on merkittävä.

Asia,josta tuo tuli ekana itsellekin esille oli se että kun ampuu eka laukauksen PUHDISTETUN piipun läpi on nopeus esim. 1120 feet/s ja seuraava onkin enää 1060-1070 feet/s.Ero on about 5 % ja se on melkos paljon.

Kun en muuta keksinyt aikani kuluksi,niin punnitsin VFG tulpan painon ruutivaakalla ja työnsin puikolla kaiken palamattoman palokarstan VFG:n mukana ruutivaakan kuppiin ja vähensin punnituksesta tulpan painon.
Näinkin sain hiukan selville eri vahojen (kitkan) vaikutusta ruudin palamiseen V3 arvon lisäksi.
Kun noista seikkailuistani eräälle asentoampujalle kerroin,niin hänen johtopäätös oli että ala pihkaamaan luodit-:).

Tasaisuus piippukitkalle laukauksesta toiseen on tietty se tärkeä asia.Kun piekkarissa on poikki työstöjälkinen vetorihlattu piippu sen käynti on paree kun sitä ei puhdista.Sileä nappirihlattu & läpätty piippu on ihan eri asia.

Rönsyilyä minulta taas mutta asian ympäriltä kuitenkin.Herkkä laji.

Timppa

ttimonen

Millaisia kokemuksia muilla pienistä perus CCI400 nalleista ?
Itse nyt reilu 100kpl näillä lataillut 8.8 scenaria ja ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Lataus ollut kohtuu mieto mutta N555 43 grainillä saanut pysymään nopeudet kohtuu vakaana 790ms ja siihen olen päätynyt.
Netistä vaan lukenut kommentteja että nalli kraateroi tai ei toimi pakkasella ja ihmiset tätä välttelee. Omat kokeilut jäänyt max. -10 asteen tuntumaan kun ei nyt ole kylmempää ollut mutta hienosti toimii.
Löytyy mulla kaapista myös CCI450 mutta pikaisella testillä en muuta eroa huomaa kuin nopeus vaihtelee enemmän, ei toimi ainakaan 43gr latauksella niin hyvin.

EDIT: Ase Tikka T3x 20"

VIN

Lainaus käyttäjältä: Woodsman - huhtikuu 18, 2023, 21:00
Tollanen löytyi ens hätään. Nallina CCI400, kesti hyvin tätä latausta. Hylsy Lapuan pieninallinen. Ase S20precision 24" piippa. Mitattu magnetospeedillä.
Latauspituus säälittävät 69,1mm, sillä halus toimia parhaiten.

Synced on:   2021-06-23 16:58:07      
Series   2021-06-23_16_58_07   Shots:   10
Notes   Scenar 8g n150 2.45g 6.5crm   
Min   853   Max   860
Avg   855   S-D   2.5
ES   7      
Shot   Speed      
1   858   m/s   
2   853   m/s   
3   860   m/s   
4   857   m/s   
5   856   m/s   
6   858   m/s   
7   854   m/s   
8   854   m/s   
9   854   m/s   
10   853   m/s   

Edit: itse asiassa samalla reseptillä mennään edelleen. Käynti niin riittävää kuin miehestä ja jossain määrin aseesta on irti saatavissa.

Hyvältä näyttää, tuollaiseksi kun nopeushajonnan saisi niin olisin tyytyväinen.

saku_s-t

Lainaus käyttäjältä: ttimonen - huhtikuu 19, 2023, 07:48
Itse nyt reilu 100kpl näillä lataillut 8.8 scenaria ja ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Lataus ollut kohtuu mieto mutta 43grainillä saanut pysymään nopeudet kohtuu vakaana 790ms ja siihen olen päätynyt.
Netistä vaan lukenut kommentteja että nalli kraateroi tai ei toimi pakkasella ja ihmiset tätä välttelee. Omat kokeilut jäänyt max. -10 asteen tuntumaan kun ei nyt ole kylmempää ollut mutta hienosti toimii.
Löytyy mulla kaapista myös CCI450 mutta pikaisella testillä en muuta eroa huomaa kuin nopeus vaihtelee enemmän, ei toimi ainakaan 43gr latauksella niin hyvin.

Itse käytän kyseistä nallia 223:ssa ja aika herkkä "kraateroimaan" ainakin omassa tikassa. Toiminnan kanssa ei tosin ole ollut mitään ongelmia

VIN

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - huhtikuu 18, 2023, 21:58
Mikä vaaka käytössä? Koska komponentit kuulostaa laadukkailta niin olisiko erimäärä ruutia hylsyissä

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Käytössa on RCBC chargemaster lite. Olen aina välillä sitä testannut ihan mekaanisella vaa'alla ja todennut että antaa tasaiseti oikean painoisia ruutiannoksia. Nopeusmittarina on Competition electronics prochrono dlx. Samalla mittarilla on samana päivänä mitattu eri aseella/kaliiperilla 4 m/s nopeusvaihtelua, ja nuo patruunatkin oli ladattu samalla chargemasterilla. Pitää seuraavalla latauskerralla taas tarkastaa tuolla mekaanisella vaa'alla, mutta en usko että annostelutarkkus olisi viime tarkastuskerrasta huonontunut.

VIN

Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 18, 2023, 22:49
Nuo heitot lähtönopeuksissa on niin pieniä että tehdaslatauksilla ei noin hyviä tuloksia yleensä saa.

Sako rangella mittasin tällä aseella 10 m/s vaihtelua. Aivan totta että ei nuo heitot mitään mahdottoman suuria ole, mutta tuollainen 14 m/s heitto alkaa pitemmällä matkalla jo näkymään. Toisaalta niin harvoin pääsen niin pitkään matkaan ampumaan että sillä olisi kovin suurta merkitystä, ja kun nuo 100m kasat on vieläpä aika lailla parasta mitä olen koskaan ampunut. Muissa kaliipereissa olen kylläkin päässyt pienempään nopeushajontaan.

Tämä on ensimmäinen kerta kun lataan uusin hylsyihin, voiko sillä olla vaikutusta nopeushajontaan vrt. kerran ammuttu hylsy?

ttimonen

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - huhtikuu 19, 2023, 08:42
Itse nyt reilu 100kpl näillä lataillut 8.8 scenaria ja ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Lataus ollut kohtuu mieto mutta 43grainillä saanut pysymään nopeudet kohtuu vakaana 790ms ja siihen olen päätynyt.

Itse käytän kyseistä nallia 223:ssa ja aika herkkä "kraateroimaan" ainakin omassa tikassa. Toiminnan kanssa ei tosin ole ollut mitään ongelmia

Millaisessa tapauksissa kraateroinut ?
Kokeilin myös Vihtavuoren max. latausta mutta nopeudet heitteli turhan paljon, tässäkään en huomannut nallissa mitään poikkeavaa.

HJu

Kommentoin VINin  ES 7m/s latausta.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: ttimonen - huhtikuu 19, 2023, 09:13

Kokeilin myös Vihtavuoren max. latausta mutta nopeudet heitteli turhan paljon, tässäkään en huomannut nallissa mitään poikkeavaa.

Itse käytän normi cci400 needmoorilla sekä 308 palma hylsyillä, ei mitään ongelmaa nopeuden, (es/sd) käynnin tai syttymisen suhteen kunnon pakkasillakaan. Lataan myös 300wm iha normi federal nr nallilla ilman mitään ongelmia.

saku_s-t

Lainaus käyttäjältä: VIN - huhtikuu 19, 2023, 09:10
Nuo heitot lähtönopeuksissa on niin pieniä että tehdaslatauksilla ei noin hyviä tuloksia yleensä saa.

Sako rangella mittasin tällä aseella 10 m/s vaihtelua. Aivan totta että ei nuo heitot mitään mahdottoman suuria ole, mutta tuollainen 14 m/s heitto alkaa pitemmällä matkalla jo näkymään. Toisaalta niin harvoin pääsen niin pitkään matkaan ampumaan että sillä olisi kovin suurta merkitystä, ja kun nuo 100m kasat on vieläpä aika lailla parasta mitä olen koskaan ampunut. Muissa kaliipereissa olen kylläkin päässyt pienempään nopeushajontaan.

Tämä on ensimmäinen kerta kun lataan uusin hylsyihin, voiko sillä olla vaikutusta nopeushajontaan vrt. kerran ammuttu hylsy?

Tuosta ES luvusta murehditaan yleensä ihan liikaa. 15ms ES 500metrissä tarkoittaa 0,1mrad heitoa tähtäyspisteestä jos olet nopeuden keskiarvolla säätänyt kiikarin. Itsellä Käytössä Sakon rangen hylsyt ja annelia annettu kerran tai kaksi ja ES siinä 7ms nurkilla viimeksi kun mittailin.

Jos hylsyt oli suoraan paketista ja ammuttu suoraan kayttämättä kokosupistuksen kautta niin jotain vaikutusta voi olla nopeuteen. Mutta jos olet käyttänyt holkin kautta niin ne pitäisi olla kaikki samanlaisia joten ei pitäisi vaikuttaa

saku_s-t

Lainaus käyttäjältä: ttimonen - huhtikuu 19, 2023, 09:13

En siis mitään tappilatauksia ammu ja kraateroituminen ei ole mitenkään hurjaa mutta olemassa kuitenkin. Se että mistä johtuu niin en osaa sanoa. Liekkö horo nallipiikin reikä tikassa :D

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Woodsman

CCI 400:sta käyttänyt Creedmoorissa pääsääntöisesti, talven jahteihin lataan Remarin 7 1/2 nallilla. Remari antaa enemmän "kipinää" niin ei tarvi miettiä 20 asteen pakkasilla että toimiiko vai ei. Kraaterointia ei ole syntynyt S20:ssa eikä .222 Tikka T3:ssa kovillakaan latauksilla tuolla CCI400:lla

VIN

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - huhtikuu 19, 2023, 10:24
Lainaus käyttäjältä: VIN - huhtikuu 19, 2023, 09:10

Tuosta ES luvusta murehditaan yleensä ihan liikaa. 15ms ES 500metrissä tarkoittaa 0,1mrad heitoa tähtäyspisteestä jos olet nopeuden keskiarvolla säätänyt kiikarin. Itsellä Käytössä Sakon rangen hylsyt ja annelia annettu kerran tai kaksi ja ES siinä 7ms nurkilla viimeksi kun mittailin.

Jos hylsyt oli suoraan paketista ja ammuttu suoraan kayttämättä kokosupistuksen kautta niin jotain vaikutusta voi olla nopeuteen. Mutta jos olet käyttänyt holkin kautta niin ne pitäisi olla kaikki samanlaisia joten ei pitäisi vaikuttaa

500m on tällä hetkellä pisin matka mihin pääsen ampumaan, niin nuo ES luvut riittää kyllä siihen. Mutta eipä siitä pienemmästä ES luvusta toki mitään haittaa olisi.

Hylsyt on kokosupistettu, mutta supistusaste on säädetty ammutuilla sakon hylsyillä, niissä hartiaa työnnetty pari satkua alaspäin jolloin lukko meni kevyesti kiinni vrt. ammuttun hylsyyn. Uusissa lapuan hylsyissä hartiamitta on selvästi lyhyempi, joten tällä holkin asetuksella se ei ole ottanut hartiaan edes kiinni. Ajatuksena tässä oli että en supista liikaa noita jo valmiiksi lyhyitä hylsyjä, tiedä sitten oliko tuolla mitään merkitystä. Pitää mittailla ES lukemia sitten kun on ladattu nohin kertaalleen ammuttuihin hylsyihin.

saku_s-t

Juu ei pienemmästä ES ole haittaa mutta jos ampuu vaan peltiä/jantteria, niin en kovin montaa sataa paikkua uhraisi ihan vaan sen takia jos osuntaa muuten riittää  ;D

Kumpumäen seppä

Millä perusteella valitsette, mitä ruutia käytätte? Pääsääntöisesti hitailla ruudeilla saa maksimi nopeudet. Hitailla ruudeilla taas tulee se, että kaikki ruuti ei ole palanut luodin lähtiessä piipusta.

Jos haetaan vaan maksimaalista tarkkuutta, niin oman ymmärrykseni mukaan tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta käyttää ruutia/latausta, jossa kaikki ruuti palaa hyvissä ajoin ennen luodin poistumista piipusta. Tuolloin luulisi nopeusvaihtelunkin olevan pienintä. Jos kaikki ruuti ei pala, niin pienikin vaihtelu varmasti muuttaa palaneen ruudin määrää, ja sitä kautta aiheuttaa vaikutuksen kertaantumista. Samalla kuvittelisi, että hidas ruuti aiheuttaa enemmän puhallusta piipun suuhun, luodin lähtiessä piipusta, ja sitä kautta epävakauttaa luodin lentoa.

Ensimmäinen lyhykäinen kokeilu tuolla uudella Creedmoorella jätti vähän kysymysmerkkejä. Luotina lapuan FMJBT 9,3 g, Ruuti N150. Ammuin käytännössä Vihtavuoren Minimin ja Maksimin väliset lataukset 3 laukausta jokaista. Otos on pieni, mutta tuossa näytti, että 2,2 g kohdalla oli selkeästi pienin nopeusvaihtelu, joka suureni huomattavasti kovemmilla latauksilla. Tuossa ruuti paloi loppuun n. 500 mm kohdalla 650 mm piipussa. Siis Gordonin mukaan katsottuna. Olosuhteet ja sähläykset muuten oli sellaiset, ettei osumista voi päätellä mitään. Mitä tästä voimme päätellä, vai voimmeko mitään.  ;)