Main Menu

6,5 Grendel

Aloittaja Koheltaja, helmikuu 05, 2005, 17:20

« edellinen - seuraava »

petegren

Mulla on siis 20,52 tuuman piippu, normaali kiväärikaasuilla ja 2,5mm kaasureikä.

Nousua en nyt muista, pitää kaivaa se jostakin, projekti tehtiin v2007...

Lukkona x39:n arskan lukko, voi olla hankala tehdä 223:sen lukosta. Alexander armsin lukot olisivat paras valinta, tuo oma on dpms:n tekele. Lukiossa oli muistaakseni mitoituseroja, kannattaa tarkistaa.

Käynti 300 metriin hyvänä päivänä alle 0,5moa tuolla 8g scenarilla. Ruutuina olen käyttänyt bl-c(2):ta

petri r

LW 1-8" rosterikanki, 22", kiväärikaasut 2.4mm reikä, 1/2"-28TPI jenga. Profiilina SPR, tosin pidennetyllä pesäpaksuudella (lämpökuormaa ajatellen). Pesänä tiukka Go-Grendel. Lukko on x39 DPMS lukko.

Kuten tiedät niin "oikeassa Grendelissä" on eri lukko kuin tusina x39 lukoissa, iskupohjan syvyys on eri (vissiin alun perin Coltin speksaama x39 lukko?) Jos haluat alkuperäisiä oikeita niin JP-rifle käyttää oikealla mitoituksella olevia....ja ruotsin kautta GP rifleltä onnistuu tilata. Hintaa kaikkine lupineen tulee n. 200€/lukko. Aika kallista :D . Mutta lienee on "parasta" mitä tällä hetkellä tänne soviet of Finlandiin saa hankittua (Tilasin .50 Beoa varten, siinä on myös se "oikea" lukko). Tuollahan ei niin väliä kun ei käytä eri iskupohjan lukkoja ristiin, ilmeisesti "tusina x39" lukotkin on riittävän vahvoja jos pysyy lataustaulukoiden sisällä. Mulla on kans tuo tusina x39 lukko, jos löydät edullisen lähteen niin ota joku ylimääräinen lukko talteen ;)

Lataustestit on vielä pahasti kesken...useita lupaavia latauksia on löytynyt, mutta usein tulee sellaisia kasoja, että neljä tiukassa kasassa ja yksi karkulainen (esim. 4lks 20-25mm/150m ja yksi levittää kasan 50mm, tuollaisia useilla eri yhdistelmillä)...liekkö kasa-ammuntatekniikassa tai AR konstruktion "välyksissä" tms on jotain mitä en ole hoksannut.

123 A-max, 123 Scenu, 120 Scenu L, 130 Berger "AR-hybrid"....noilla ainakin. N140 toimii ainakin suht kevyissä latauksissa (1,82-1,84g), BLC2 ja CFE223 lähempänä maksimia (2,04-2,06g) mutta vielä ihan optimi on löytymättä.

MikaS

Jos täällä olisi saatavuus sitä mitä usassa, niin mitä kaikkea ihmeellistä sitä omistaisikin. Rounelssi usassa stripped dpms x39 lukko 42$.

MikaS

Mites lippaat, käykö vakiolipas vai pitääkö olla muuta?

petri r

Vakio lipas voi toimia vajalla kapasiteetillä tai sitten ei, luultavasti vähän modifioimalla huulia niin saa toimimaan jollain ? määrällä paukkuja. Grendelin lippaissa ja vakiossa on ainakin se ero, että lippaiden kylkissä olevat jäykistepokkaukset ovat eri paikassa => paksuja paukkuja mahtuu paremmin limittäin kuin perus 223 lippaissa (AR:n normi mittaiseen grendeliin tarkoitettuun lippaaseen taitaa mennä yleensä 25-27paukkua? vs 30 paukkua). Jälleen kerran, ruotsista GP rifleltä saa tilattua grendelin lippaita (ns JP:n lippaita), jotka taitavat olla kuitenkin E-landereita tms....olikohan Israelilainen valmistaja.

Tuolla foorumeilla on aika paljon AR-15-Grendel tietoutta...

http://www.65grendel.com/forum/">http://www.65grendel.com/forum/

petegren

1-8 on omassakin tuo nousu.

Lippaina mulla on cproductsin tekemät Grendelin lippaat, kapasiteetti 25.

ainakaan tolla omalla 57,4mm latauspituudella ei syötä vakiolippaasta, tosin HK:n lippaita en ole edes kokeillut?

Hylysyinä olen kokeillut vaan Lapuaa ja PPU:ta (nämä ehdottomasti liian pehmeitä), nyt taitaa olla Hornadyllakin grendelin hylsyjä, niitä pitää vielä kokeilla.

MikaS

Grendeliin näyttää olevan tarjolla lisäksi noslerin hylsyjä, mutta nämä on ylivoimaisesti kalleimpia.

petri r

Ei liene Lapuan hylsyn voittanutta tässä tapauksessa, luulen että maksaa itsensä takaisin tasalaatuisuudessa ja latauskertojen määrässä hyvinkin. Jos harrastaa toiminnallista ammuntaa (ja siinä siis "lähimättöä") ja on vaarana hukata suuria määriä hylsyjä...silloin toki joku halvempi/huonompikin hylsy tulisi kysymykseen. PriviPartisaani tekee valmista paukkua (maahantuoja?) ja Hornadyäkin luulisi saavan suomeen jollain hinnalla jos tekee ennakkotilauksia jonkunlaisia määriä (kimppakyselyt??)....niistä voisi saada halvempia hylsyjä....eikä harmita sit niin paljoa se hukkaan meno :)  Kyllähän joku nuuka tekee hylsyn vaikka rynkyn hylsystä jos niikseen menee :D

Paksu hylsy normaalissa 223 lippaassa tuo paukun pituussuuntaisen keskiakselin alemmaksi mitä 223 paukuissa...siksi se mahdu tulemaan ylös/osuu lippaan etuseinään/ramppiin liian jyrkässä kulmassa. Eli lippaan huulien välin avarrus viilalla  ja/tai vääntäminen leveämmälle, ehkä joutuu vielä sitä etuseinää dremelöimään alaspäin. Paksut paukut menee melkein kuin "yksirivisessä" lippaassa jos/kun käyttää orkkis 223 lipasta. Luulisi sinne silti mahtuvan 10-15 paukkua vaikka olisikin melkein "yksirivinen"...jos siis haluaa lähteä rakentelemaan. Followerin muutostarpeesta ei vielä ajatusta, vertailemalla tietenkin saa selville....tuskin isoa eroa on siinä.

VilleV

Älkääpä piilottako kynttilää vakan alle mitä itse aseen rakentamiseen ja rakennuttamiseen tulee. Lukon lisäksi kiinnostaa tietysti aseen rakennusprosessi, varsinkin sen kipukohdat ja kustannukset.

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

Koheltaja

Eikö noi kaksi viimeistä ole yksi ja sama asia... :)

Hyvää tietoa on tullut ja ilmeisesti Grendel on ilmeisesti ollut enemmän TT3 aseissa ja vähemmän pulttilukoissa?

Tehdas TT2 kivääriä löytyy Howalta https://www.youtube.com/watch?v=sxdu2nc4viw">https://www.youtube.com/watch?v=sxdu2nc4viw

Siinä eroja 300yard 223 vs Grendel, kongi kumahtaa ihan eri tavalla Grendelin kanssa https://www.youtube.com/watch?v=y1dY5BNEAvw">https://www.youtube.com/watch?v=y1dY5BNEAvw
Kylätason ampuja

VilleV

No onneksi on muumiprojekti, glock 2.0 projekti ja tähtäin 3.0 projekti jo päälle, ihanan halpaa... ehkä näiden jälkeen sitten se kuuluisa grendel projekti.

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

MikaS

Juu ruattiin lähti kyssäri. Usan brownelssissa näyttää JP:n lukko olevan 133$ ja stripped dpms 42$. Tässä on vähän riskinä että mopo alkaa keulimaan ja jos lähtee jenkeistä tilaamiseen, niin kaiken näkösiä osia tarvitaankin paljon. Se on semmoinen juttu, kun noita lupia saa kolme kahden hinnalla tai viisi kolmen..... Seuraavaan black fridayhinkin on aika paljon aikaa, liian paljon tässä kuumeessa...

Euroopan brownellseissa näytti tuo JP:n lukko maksavankin +200, joten ei se hinta ole halpa muissakaan maissa.

petri r

Joo, mä tilasin samalla vaivalla kaksi lukkoa...muistaakseni reilun 200€ /kpl tuli maksamaan....tietenkin lupakustannukset (40€?) vain yhtä lukkoa kohti nostaa sit yksikköhintaa. Jos aloittaa "nollasta" niin kannattaa samalla kysyä vaikka JP:n lukko-piippu combon hintaa (kenties koko upperi?)...niin sit sais kerralla kunnolliset tärkeimmät elementit samalla kertaa....

MikaS

Vientiluvaksi sanottiin noin 50,- mutta ongelma on nyt mahdollisesti siinä, ettei tahdo saada millään toimittajalla ulos maasta!

petri r

Jep...eli sun tai jonkun muun "luottohenkilön" käynti ruotsissa valtakirjan kanssa (esim. joku IPSC kisa ja siellä käyvät suomalaiset?). Mulle tuli haaparantaan "postilokeroon" josta kävin noutamassa samalla kun olin reissussa siellä päin....