pistooli harjoitteluun, ei luvanvarainen

Started by Selecta, April 28, 2021, 19:45

Previous topic - Next topic

Selecta

Pistooliammunta alkoi kiinnostamaan ja parin ratakäynnin jälkeen pitäisi päästä myös omalla tontilla harjoittelemaan. Harjoitteluaseeksi haen ilman hankintalupaa olevaa, lupaa kun en saa vielä kahteen vuoteen. Onko ehdotuksia hyväksi harjoitteluaseeksi? Tuolla radalla tuli ilmi, että viranomaiskäytössä oleva 9mm Glock on itse asiassa hyvä harjoitteluase, koska liipaisu on niin piiiiiitkä. Liian herkällä liipaisimella ei opi keskittymään liipaisuun, Glock paljastaa armotta liipaisun virheet. Näin kerrottiin.

Eli onko suosituksia harjoittelupistooliksi vasta-alkajalle, jokin Glock 9mm tyylinen?

Jerppa

Luvatonta glockia etsimässä vai missasinko jotain?

HJu

Maruin Glockit ovat airsofteina suht hyviä. https://www.proairsoft.com/airsoft/kaasutoimiset-aseet/kaasupistoolit/marui-g17-gen4-blowback-kaasupistooli-p-5672.html Nuo vaan olivat just nyt loppu. Lisää varmasti tulossa.

Suosittelisin kuitenkin parasta edullisemman pään airsoftia joka on Maruin Hi-Capa 5.1 https://www.proairsoft.com/airsoft/kaasutoimiset-aseet/kaasupistoolit/marui-hi-capa-5_1-blowback-kaasupistooli-p-488.html Tähän malliin on vara- ja viritysosia  maailma täynnä. Airsoftit hajoavat ennen pitkää aina ja joihinkin vähemmän tunnettuihin malleihin saa varaosia vain ostamalla kokonaisen uuden aseen tilalle. Hi-Capaan saa kaikki osat varaosina ja se on lisäksi erittäin pitkäikäinen tehdasvakionakin.

Ostit mitä vaan niin osta pari varalipasta, suojalasit ja ammu paikassa jonne sivulliset eivät soita Karhu-ryhmää ottamaan "asemiestä" kiinni. Fiksuinta ampua esim pkt:n kellarissa tai autotallissa jonne ei lerrostalokyttääjät näe.
Terveisin,

HJu

Selecta

Jerppa, en hae luvatonta Glockia vaan jotain sen asetuntuman kaltaista. Tuli kirjoitettua hieman hätäisesti ;D
HJulla onkin jo hyviä vinkkejä. Jos muillakin on vinkata esim. hyvää käytettyä, niin olen kiinnostunut.

Minulla on hyvin tilaa harjoitella, täällä ei naapurit haittaa vaikka ampuu ruutiaseillakin.

Koheltaja

Quote from: Selecta on April 28, 2021, 19:45Tuolla radalla tuli ilmi, että viranomaiskäytössä oleva 9mm Glock on itse asiassa hyvä harjoitteluase, koska liipaisu on niin piiiiiitkä. Liian herkällä liipaisimella ei opi keskittymään liipaisuun, Glock paljastaa armotta liipaisun virheet. Näin kerrottiin.

Jos tämä pitäisi paikkansa niin kaikki opettelisi- ja ylläpitäisi ampumataitoja Glockilla, myös olympiatason kilpa ampujat. Glock on yksi haastavampia aseita ampua ja sen laukaisuun oppii, tai sitten ei. Hyvä ase mutta ei ehkä niitä helpoimpia ammuttavia, varsinkaan aloittelevalle ampujalle.

Marui Hi-Capa ollut käytössä vuosia ja airsoftilla on hyvä harkoitella kotelosta vetoa, aseen suuntaamista, taulujen vaihtoa ym. Moni toiminnallista ammuntaa harrastava treenaa airsoftilla säännöllisesti koska sillä on mahdollista harjoitella pienessäkin tilassa tai ympäristössä missä ei voi operoida tuliaseella.

Jos aletaan opettelemaan ampumista tarkkuuden osalta niin kohtalaisen laadukas puriste- tai paineilmapistooli on silloin vaihtoehtona.
Kylätason ampuja

HJu

Glock toimii mutta ei se mikään tarkkusase ole. Halpaa hintaa voi yrittää selittää itselleen "siinä on laukaisu joka pakottaa keskittymään" mutta selitykseksi se jää. Eikä uusi Glock nykyään ole edes mitenkään erityisen halpa.

Teräsrunkoinen 9mm SA tai SA/DA-pistooli on tyypillisesti paljon helpompi ammuttava. Ja jos halutaan oppia ampumaan niin helpommalla aseella se sujuu nopeammin ja lopputulos on parempi kuin "sproing"-laukaisukoneistolla.

Olen omistanut Glockin jo 30 vuoden ajan ja ampunut niillä monta vuotta SRA-kisoissakin kelloa vastaan eli kyse ei ole edes mistään "kaverit kertoivat"-legendasta. Ammun nykyään kisat yleensä CZ Tactical Sportilla joka on niin tarkka ja helppo ampua että jos osumat eivät ole siellä missä pitää niin se johtuu vain kahvankannattelijan mokailuista.
Terveisin,

HJu

Kosanderi

Varmaan ensimmäinen asia pistoolia hankittaessa on arvioida omaa käyttöä.

1. Tuleeko erityisesti jotain tiettyä tai useampaa lajia/luokkaa varten? (Tarkka-ammuntakisat, IPSC, IDPA, SRA, siluetti)
2. Meinaatko kilpailla tosissaan vai leikkimielellä? (Ja mikä on käyttötarkoitusten arvojärjestys?)
3. Meinaatko ladata itse patruunat, vai hankkia kaupasta? (9x19 on melkolailla ainoa järkevän hintainen kaliiperi kaupasta ostettuna)

Noihin kun löytää vastaukset, on paljon helpompi suositella mitään asetta.

Itse tykkään kyllä Glockeista. Tosin pidän huomattavasti enemmän mm. 1911-tyyppisistä aseista ja CZ:oista.

metsienmies

Kannattaa myös tutustua esim co2 toimisiin ilmapistooleihin. Esimerkiksi glockista tehdään rihlatulla piipulla olevaa, jos haluaa reeniaseeseen myös hieman lisää tarkkuutta.

kema

Käykä tuollainen Marui hicapa miten IPSC action airiin?

HJu

Quote from: kema on April 29, 2021, 13:13

Marui Hi-Cap ja sen johdannaiset ovat Action Air Standard -divisioonan suosituin yksittäinen asemalli ainakin Suomessa. Itsekin osallistunut kahteen SM-kilpailuun Hi-Capalla. Eli käy oikein mainiosti. Lippaat pitää ladata vähän vajaiksi koska lippaissa ei saa lähdössä olla kuin max 18 kuulaa per lipas. Lippaat vetävät kuitenkin sen noin 30-31 kuulaa.
Terveisin,

HJu

Selecta

Quote from: Kosanderi on April 29, 2021, 12:28
Varmaan ensimmäinen asia pistoolia hankittaessa on arvioida omaa käyttöä.

1. Tuleeko erityisesti jotain tiettyä tai useampaa lajia/luokkaa varten? (Tarkka-ammuntakisat, IPSC, IDPA, SRA, siluetti)
2. Meinaatko kilpailla tosissaan vai leikkimielellä? (Ja mikä on käyttötarkoitusten arvojärjestys?)
3. Meinaatko ladata itse patruunat, vai hankkia kaupasta? (9x19 on melkolailla ainoa järkevän hintainen kaliiperi kaupasta ostettuna)

Noihin kun löytää vastaukset, on paljon helpompi suositella mitään asetta.

Itse tykkään kyllä Glockeista. Tosin pidän huomattavasti enemmän mm. 1911-tyyppisistä aseista ja CZ:oista.
1. Lähinnä kiinnostaa SRA ja IPSC
2. Leikkimielellä
3. Ainakin alkuun hankin kaupasta

kema

Quote from: HJu on April 29, 2021, 14:57
Quote from: kema on April 29, 2021, 13:13

Marui Hi-Cap ja sen johdannaiset ovat Action Air Standard -divisioonan suosituin yksittäinen asemalli ainakin Suomessa. Itsekin osallistunut kahteen SM-kilpailuun Hi-Capalla. Eli käy oikein mainiosti. Lippaat pitää ladata vähän vajaiksi koska lippaissa ei saa lähdössä olla kuin max 18 kuulaa per lipas. Lippaat vetävät kuitenkin sen noin 30-31 kuulaa.

Millaista kalustoa on ollut classic ukoilla?

HJu

Maruin ja muiden M1911-malleja. Niitäkin löytyy leegio.
Terveisin,

HJu

Templar

Millaisia kokemuksia blowback ilmapistooleista. Siis ihan luoteja ampuvista esim. ASG:n CZ P-09 klooni https://www.mundilar.net/en/carabines-co2-pistols-revolvers/co2-pistols/air-pistol-asg-cz-p-09-duty-blowback.html#/caliber-4_50mm_177

Tuhlaako reilusti kaasua verrattuna tavallisiin co2 ilmapistooleihin yms.?