Luodin pituuden vaikutus lataukseen 308 win

Started by MikHei1980, May 09, 2023, 20:50

Previous topic - Next topic

MikHei1980

Olen aloittelemassa jälleenlataus harrastusta. Minulla on Sako A2 Target 308 win kivääri ja siinä on lipas aika lyhyelle patruunalle. Joten ajatus olisi että lataisin patruunat sellaiseen pituuteen että mahtuvat lippaaseeni. Mitä minun on pitäisi ottaa huomioon? Eli nyt jos sitä puristetaan tiiviimpään niin pitäisikö ruutimäärää pienentää?

T0mppa

Kuinka pitkä mahtuu nykyiseen lippaaseen? Onko 70mm jo liikaa?

MikHei1980

On liikaa 70mm. Mittailin että jotain 69-69,3mm vielä menisi

T0mppa

Ei tarvitse olla huolissaan ruutitilavuuden pienenemisestä. Esim.Lapuan 8g FMJ mahtuu varmasti. VV:n latausoppaassa pituus 66,9mm. Suosittelen tutustumaan tuohon oppaaseen...pystyt jo vähän haarukoimaan pituuksia.

Iekki

Miten voi sakon lipas olla noin ahdas kun Paanasen oppaassa suurimmassa osassa on latauspituus 71mm?

MikHei1980

En tiedä miksi niin lyhyt lipas. Mutta tarkoitus olisi löytää sopiva metsästyspatruuna joka menisi lippaaseen ja mielellään näitä kuparillisia kun tuo lyijy on poistumassa. Ja ajatus olisi kokeilla esim. V-Maxia ja Sako powerhead Bladea kuinka käyvät aseessani

T0mppa

Oletko mitannut rihlakosketuksen? Ainakin tän mukaan voi olla normi markettikivääriä lyhyempi https://waffenlager.net/rifles/sako_target.html

JSR

A2 taisi olla 69mm lipas. Sakon aivopieru, kun piti saada irtolipas ajettua makasiinin tilalle. Alarauta vaihtamalla makasiinimalliseksi, saat reilut pari milliä lisää pituutta patruunalle.

Brownells Finland Oy

Lyijytön mentsästyspatruuna lyhyellä latauspituudella 308:iin... onnistuuhan se, mutta jos tuntee tarvetta niipata niippiuraan ja/tai on epävarma luodin avautumisesta, niin sitten 30-30:stä varten tehdyt luodit kuten Barnesin 150gr TSX FN (jos syöttää) ja Hornadyn 140gr Monoflex ovat hyviä vaihtoehtoja.
[url="//www.brownells.fi"]www.brownells.fi[/url]
puh. 09-51 22 933, ma-pe klo 10-17

Ippe69

Enemmän tuon aseen loiva rihlannousu rajoittaa luotivalikoimaa kuin latauspituus. En yli 10g kuparia käyttäisi.
9,7g ttsx:llä sinulla jää patruuna 2mm lyhyemmäksi kuin vihtavuoren taulukossa. Lähtisin huoletta vv:n aloituslatauksesta liikkeelle. Maksimiin asti ei vältyämättä kestä nostaa mutta pitkän piipun takia saat varmasti enemmän lähtönopeutta kuin nykyään yleisimmillä 50cm piipuilla.