Aseen metalliosien sinistys

Started by kelkka700, February 11, 2014, 11:26

Previous topic - Next topic

kelkka700

Yritin tuolta netistä etsiä tietoa aseen sinistyksestä/mustaamisesta ja ei oikein löytynyt minulle semmoista tietoa mikä auttaisi asiaa.

Tällä foorumilla on varmasti semmoisia seppiä mitkä osaa sanoa suoraan miten se onnistuu,

nyt yksi asia mietityttää tässä asiassa että kuinka kirkkaaksi nuo metalliosat pitää hieoa kun yksi kamraati sanoi että sitten on hyvä kun oman kuvan näet :think:

Sen verran metallihommia tehneenä tiedän että sitä ei käsin saada siihen kuosiin millään eli olisko nyt tietoa tarviiko niin kirkkaaksi saada...

AAa

Tuolta vastaukset: http://www.timohapponen.net/mustaus/">http://www.timohapponen.net/mustaus/

Mitä siihen hiomiseen tulee niin ei tarvi olla peilikiiltävä. Lopputulos on suoraan verrannollinen pohjatöihin. Mitä kiiltävämmät pohjat sitä kiiltävämpi lopputulos.

ampuja

Hommasta tehty artikkeli Rekyyli nimiseen lehteen joka poistunut markkinoilta. Hommat tein Birchwood litkuilla ns. Kylmäsinistyksenä. Homma verrannollinen pohjatöihin, niistä ei kannata luistaa.. Metal Polish tahnat on hyvää kamaa..

Pinta ihan hyvännäköinen, mutta ei vastaa ns. kunnon sinistystä, eli keittosinistystä.

Kylmäsinistys on halvempi kuin keitto, ja helpompi tehdä pienissä tiloissa (homma tehty kerrostalon kylppärissä). Hyötysuhde pitää miettiä. Itselläni kohteena oli vanha metsästyshaulikko, joten siihen varsin riittävä laatu.

Supersini on vähintään yhtä hyvää kamaa kuin Birchwoodin, ellei parempaa.
Onhan se niinkin niin.

kelkka700

Tähän itse sinistys operaatioon ei itse tarvi alkaa kun tuttu seppä tekee sen,

ainoastaan tämä hieonta homma vain askarrutti tässä että kuinka puhtaaksi/kirkkaaksi pitää saada pinta...

Tämä ase mikä minulla on työnalla niin on vanha sotilaskivääri mikä pesitetty 8.2x53:ksi joskus muinoin :)

MikaS

Lasikuulapuhalluksella saisi mattapintaa aikaiseksi, kunnioittavaa on kyllä saada vanhasta sotaratsusta naarmut piiloon ja peilipinta.

Juuso.L

Oikein hienolla vesihiomapaperilla kun alottaa ja sen jälkeen hiomatahnalla viimeistelee niin saa peilikirkkaan pinnan aikaan, pikkuveljen harrikka projektiin kiillotin rosterista tehdyt siirtosarjat ja aikaa meni 4-tuntia per puoli mutta kyllä velipoika oli tyytyväinenkin, tärkeintä on että hiontaliike on koko ajan samansuuntainen tai muuten pinnasta ei saa kiiltävää. :wink:
Toyotalla metsään traktorilla pois.